• PEKA – Poznańska Elektroniczna Karta Aglomeracyjna

    18 lipca 2013, kategoria: Artykuły, Poznań

    peka

    Projekt realizowany przez ZTM w Poznaniu, budzący wiele kontrowersji, jednak mający bardzo duże perspektywy, o których warto informować.

    W ostatnim czasie miałam okazję dowiedzieć się trochę więcej na temat transportu publicznego i zadać kilka konkretnych pytań osobom zajmującym się projektem PEKA. W związku z tym postaram się podzielić tym najważniejszym, które także budziły moje wątpliwości.
    CEL PROJEKTU:
    • upowszechnienie karty spełniającej różne funkcje w przestrzeni miejskiej Poznania
     ZNANE MI FUNKCJE KARTY:
    •  komkarta, którą będziemy posługiwać się w transporcie publicznym (trochę na innych zasadach niż dotychczasowo
    • wypożyczenie rowerów miejskich (MPK) lub Nextbike
    • wypożyczenie samochodu (np. Easy Motion wprowadził już taką opcję)
    • karta biblioteczna (np. do Biblioteki Raczyńskich)
    • karta prepaid (czyli elektroniczna portmonetka, zasilamy daną kwotą i używamy płacąc za zakupy)
    • karta parkingowa (funkcja dostępna dopiero po wymianie infrastruktury czyli parkometrów)
    • karta kibica

    Dodatkowo zaletą PEKI jest dokładanie kolejnych usług, z których będzie można korzystać przy jej użyciu. Oznacza to, że dzięki jednej karcie będzie można załatwić wiele spraw w mieście czy gminie.

    WĄTPLIWOŚCI:

    System Check in- Check out – będzie powodował konieczność odbijania karty przy wejściu do tramwaju lub autobusu i wyjściu z niego. System będzie zakładał płacenie za przejazdy w zależności od ilości przejechanych przystanków, czym dalej tym taniej za kolejny przejechany przystanek.

    ścisk w tramwaju i opóźnienia? – kasowniki mają być na samym wejściu do pojazdu, w związku z tym będzie trzeba sobie zakodować nowy nawyk (podobnie działa Oyster w Londynie)
    gdy zapomnę odbić karty? – wtedy nie będzie naliczana opłata non stop, tylko do końca trasy albo max opłata biletu całodniowego
    gdy się przesiadam do kolejnego pojazdu? – nie będzie naliczana od nowa wyższa opłata, jak byśmy rozpoczynali od 1 przystanku, tylko będzie określony czas na przesiadkę i wtedy będzie opłata za kolejne przystanki doliczana.

    DROŻSZE BILETY:

    PEKA to projekt unijny, a więc nie są z nim związane dodatkowe koszty dla mieszkańców, niestety terminy zbiegają się okropnie i kiedy zaczęło informować o wprowadzaniu PEKI, Radni Poznania postanowili podnieść opłaty za bilety.

    Po za tym z systemem PEKA będą szły kolejne zmiany, np.:
    • będzie można doładować swoją kartę poprzez konto internetowe, nie musząc stać w kolejkach
    • będzie można wybierać sobie dni, w których będzie się korzystało z karty i rzeczywiście tylko za to płacić
    • dla turystów zostaną przygotowane specjalne bilety papierowe, jednak posiadające czytnik podobny do tego znajdującego się na karcie PEKA
    • program lojalnościowy związany z Kartą PEKA
    • więcej biletomatów w tramwajach i autobusach
    • kupowanie biletów poprzez aplikację smartfonową (dotychczasowo tylko Mobilet)
    Sądzę, że nie powinniśmy być tak przeciwni i przerażeni zmianą, a konkretnie wprowadzeniu Karty PEKA, ponieważ daje ona nowe możliwości i gdy się przyzwyczaimy może okazać się, że ułatwia nam życie.

    Więcej informacji: http://www.ztm.poznan.pl/peka/informacje-o-projekcie/

Dodaj komentarz